Umowy SaaS

Umowy SaaS zyskują na popularności, podobnie jak usługi w chmurze, których dotyczą.

Ostatnio czytałam, że wartość rynku oprogramowania jako usługi (SaaS) szacuje się na około 145,5 miliarda dolarów amerykańskich. I ciągle rośnie. Firmy polegają na usługach w chmurze bardziej niż kiedykolwiek, co oznacza, że trzeba dobrze rozumieć warunki korzystania z nich.

Umowy SaaS są jednak również jednym z najbardziej złożonych rodzajów umów, ponieważ wiążą się z różnymi rodzajami ryzyka, zarówno z prawnego, jak i biznesowego punktu widzenia.

Niestety przeoczyłem warunki odnowienia umowy SaaS – usłyszałam ostatnio. To utrudnia zakończenie umowy i zmianę dostawcy. Kiedy kupujący wspominają o przeoczeniu warunków rozwiązania i odnowienia umowy SaaS, zazwyczaj mają na myśli, że nie zwrócili wystarczającej uwagi na klauzule określające, w jaki sposób umowa może zostać rozwiązana i co dzieje się na koniec początkowego okresu lub po odnowieniu. To najczęściej są te dwie klauzule: Klauzulę automatycznego odnowienia. Wymogi dotyczące wypowiedzenia. Ważne aby kupujący dokładnie przejrzeli i zrozumieli te klauzule, aby zapewnić sobie elastyczność i kontrolę, której potrzebują przez cały okres obowiązywania umowy.

Klienci powinni ocenić ryzyko wyjścia i możliwości przenoszenia danych przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy usług w chmurze, aby ograniczyć ryzyko związane z uzależnieniem od dostawcy.

Kolejnym wyzwaniem jakie pojawia się przy umowach SaaS, ale też PaaS jest próba stosowania dla nich przez zamawiających standardów rozwiązań on-premise, z protokołami odbioru, zarządzaniem zmianami i odpowiedzialnością za dostawców. Tymczasem specyfika tych usług, szczególnie np.: w obszarze usług zaufania nie pozwala na takie proste przełożenie 1 do 1 tych standardów.
Na co zwracać baczną uwagę w takich umowach, a czemu można się tylko przyjrzeć?

Zajrzyj do oferty moich produktów.

Rodzaje umów:

umowy
ERP/CRM

umowy
AI

umowy
SaaS

umowy
Licencyjne

umowy
Resellerskie

umowy
B2B